STU hos Møllefonden
-
Vores værdigrundlag
Værdierne som danner rammen for vores arbejde er anerkendelse, relationer/fællesskab og rammer for udvikling.
Se mere → -
Praktiske oplysninger
Læs om de vigtigste praktiske oplysninger , når du bor i et af opholdsstederne i Møllefonden.
Se mere → -
Pædagogisk tankegang
Vores virksomhedsplan er et internt arbejds- og styringsredskab for vores fælles pædagogiske holdninger i arbejdet omkring de unge.
Se mere →
Hos Møllefonden tilbyder vi en særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse (STU) med fokus på individets styrker, behov og drømme. Vores STU er grundlagt på værdier som livsglæde, tryghed, omsorg, humor, kompetenceudvikling og et positivt syn på udvikling og læring. Vi tror på, at disse elementer er afgørende for at skabe en meningsfuld og udviklende uddannelsesrejse for hver elev. Hos os kommer værdien i spil, når vi formår at samle eleverne om et fælles tredje. Det være sig gennem morgensang, forskellige aktivitetshold, ture ud af huset, samt fælles arrangementer. Vi sørger for at skabe et rum, hvor eleverne mødes på tværs, så venskaber knyttes på trods af forskelligheder. Vi arbejder for, at den enkelte elev får oparbejdet en rummelighed i forhold til fællesskabet, således at de får positive oplevelser i forhold til det at være en del af et ungemiljø. Vi arbejder anerkendende, ved at møde den enkelte elev ud fra lige netop deres livssituation, og de ting, de kommer med og fra. I Møllefonden fokuserer vi på at inkludere alle unge, uanset deres udfordringer og skabe et læringsmiljø, hvor alle føler sig velkomne og værdsatte. Vi sigter mod at styrke elevernes selvtillid og selvstændighed, så de bliver i stand til at træffe egne valg og tage ansvar for deres liv. Vi har fokus på en livslang læringsholdning, hvor eleverne lærer at værdsætte læring som en kontinuerlig proces.
Vi tilbyder en STU hvor livsglæde og udvikling går hånd i hånd.
Uddannelsen indeholder:
- Afklaringsforløb på 12 uger
- Forløbsplanudarbejdelse
- ADL Træning (Almindelig Daglig Levevis)
- Fag og aktiviteter, der er rettet mod udvikling af den enkelte elevs kompetencer til brug til uddannelse – og beskæftigelse.
- Personlige mål, fremmer elevens personlige udvikling og mulighed for deltagelse selvstændigt og aktivt i samfundslivet.
- Udvikling og Trivsel (herunder jeg-støttende samtaler)
- Sociale mål, som er rettet mod udvikling af relationer og netværk.
- Seksualundervisning
- Interne/eksterne praktikker.
- Træning i offentlige transport
- Studietur.
- Afklaring af studie-og arbejdsevne.