Vores virksomhedsplan er et internt arbejds- og styringsredskab for vores fælles pædagogiske holdninger i arbejdet omkring de unge. Hele personalegruppen har i fællesskab udarbejdet virksomhedsplanen, for at få et fælles fundament at arbejde ud fra. Dermed har vi fået et godt flow i organisationen som helhed og i vores daglige pædagogiske arbejde. Virksomhedsplanen er ikke stationær; den er under stadig udvikling og tages op til revision én gang årligt eller efter behov.
Følgende tekst er et uddrag fra virksomhedsplanen.
Overordnet pædagogisk målsætning...
Med udgangspunkt i det enkelte individ, vil vi udvikle den unge til at kunne klare en mere selvstændig voksentilværelse i et bofællesskab.
Dette vil vi gøre udfra følgende pædagogiske overvejselser:
At den enkelte opnår en så høj grad af selvstændighed som muligt på flest mulige områder
At styrke den enkeltes kompetencer ved at give den unge nogle positive 'Jeg kan oplevelser', således den enkelte oplever øget selvværd og selvtillid
At opstille realistiske valgmuligheder, samt støtte den unge i at vælge til- og fra, tage personlige beslutninger og vise at vi har respekt herfor
Give de unge en realistisk selvopfattelse
At lære den unge at tage medansvar og ansvar for egne handlinger
At give de unge en varieret, indholdsrig og udviklende hverdag fyldt med livskvalitet med udgangspunkt i den enkeltes muligheder, behov og interesser
At udvikle den unges kommunikationsform/muligheder
At udvikle den enkeltes sociale kompetencer ved at indgå i et socialt fællesskab sammen med andre ligestillede unge mennesker, samt lære at bruge hinandens ressourcer
At vedligeholde allerede tilegnede færdigheder
At lære den unge nogle gode og sunde levevaner
At skabe og vedligeholde et socialt netværk, samt holde kontakten ved lige til forældre og pårørende
Det enkelte individ og beboersammensætningen...
At vi tager udgangspunkt i det enkelte individ og beboersammensætningen betyder at vi med udgangspunkt i vor viden om den enkelte ung skaber betingelser, som giver den unge mulighed for at udvikle sig på det niveau han/hun befinder sig, og at vi tilrettelægger struktur og aktiviteter i huset i forhold til den aktuelle beboersammensætnings ønsker og behov.
Det betyder f.eks.:
At vi sammen med den unge, dennes forældre og sagsbehandlere udarbejder aktuelle handleplaner, mål og delmål, og at vi arbejder målrettet udfra disse
At vi har positive forventninger og stiller krav til de unge i hverdagen afhængig af deres aktuelle udviklingsniveau
At vi er ressourcefindere og ser muligheder fremfor begrænsninger
At vi omgås den unge med en gensidig respekt, og at vi i vid udstrækning respekterer den unges til- og fra valg
At vi er opmærksomme på, hvilke ting der nu rør sig i gruppen og handler herpå hurtigst muligt for at bibeholde den nødvendige ro og tryghed i gruppen
At vi giver os tid til den enkelte ung, så de usagte behov, ønsker og evt. bekymringer får mulighed for at komme frem
At vi støtter de mere stille unge, så de også får tid og mulighed for at blive hørt
At ikke alle får de samme tilbud, men at tilbudene rettes ind efter udvikling og interesse
At vi er den unges advokat/sparringspartner/vejleder og at vi viser vejen frem og anviser konkrete handlemuligheder i dagligdagen
At vi støtter den unge i at lære at leve en tilværelse så nær som det normale som muligt.
Denne hjemmeside bruger cookies
På vores website bruges cookies til at huske dine indstillinger, statistik og personalisering af indhold. Denne information deles med tredjepart.
Ved fortsat brug af websiden godkender du brugen af cookies